Wednesday, November 30, 2011

belajar hidup bersyukur :')

heyy beyb. you should thx to god.! bsyukur ada ayah ada ibu. dorg yg didik kau, jaga kau, bg mkn mnm, beli pakaian suma utk kau dari kecik smpai besa, ya i know. kau sakit hati dgn khdpn mcm ni. aku pun sama jugak, tp nak buat mcm mana kn? dah ni jalan yg ttulis utk msg2. kite manusia just kna bdepan and lalui bnda2 ni suma.

aku mengaku aku pun kdg2 bila marah mula laa mrungut mcm mcm, aku pun mlawan jgk ckp ibu ayh tp aku tk blh trima bila kau ckp kau bnci dye, kau aggp dye takk wujud. blablablaaa. mcm mcm lg. heyy dorg still parents kau. blh ke seorg ank ckp mcm tu?? fkr balik satu hari nnti ank2 kau pulak ckp mcm tu? apa kau rasa?? huh?? sedih? perit? sakit? pilu? same goes to him. itu jugak laa yg dia rasa when dia dpt tahu kalau kau ckp mcm tu.

dye tetap parents kau. yaa aku tahu kau penyabar but blh ke seorg ank mlwn? kita didik utk hormat org tua. kn? knpa dgn org lain kita hormat tp parents sndiri tidak? knpa dgn parents GF/BF kau kau boleh hormat dgn parents kau tidak? knpa dgn lect kau cikgu kau blh hormat tp tidak dgn parents sndiri? blh kau jwb?? dari mana pulak akal dan pdidikan kita ditanam utk tak mnghormati parents kita sndiri. you should know that they are your parents! bukan org lain. org tua yg mnjaga kau dari kecil.!

kau patut rasa bsyukur. ada seorg ayh,ibu. keluarga yg lengkap. ouhh pnh kau fikir perasaan ank2 yatim piatu tu? pnh pulak kau fkr apa perasaan ank2 angkat kat luar sana? pnh kau fikir perasaan ank2 luar nikah yg lgsg tak sempat nak merasa kasih syg sbnr kedua ibu bpa dorg. darah daging sndiri! fikir laa. kau patut rasa btuah, bsyukur. yaa aku pun kna sdr diri jgk. ptut ckp dgn diri sndiri jgk. peringatan utk diri aku jgk. sama2 kita tegur sikap sndiri. ank2 skrg mana hormat ibu bapa dah. aku pun melawan jgk. aku pun degil jgk, aku pun krs kepala jgk. kdg2 rasa jd ank yg tk bguna jgk tp aku tetap bckp dgn nada yg rendah mlwn dgn nada yg rendah sbb aku hormat even hati tu sakit. aku cuba tak melawan tp ego dan baran jadi penghalang :')

kite same je cuma kehidupan dan liku liku kehidupan yg kita lalui tak sama. masing2 ada bahagian masing2. cuma cara kita utk bdepan. berani atau tdk utk bdepan? kuat ke kita? tabah ke kita? hanya hati sendiri dan tuhan yg tahu. just i want to say bsyukur laa hormat laa syg laa kasih laa parents kita sndiri selagi dorg masih hidup. kalau dorg dah pergi??? waktu kita usia muda mcm ni? kehilangan dorg? kuat ke kita nk bdepan dgn khidupan lg? ya khdupan tetap diteruskn tp pcaya laa. khdupan mndtg akn lbh mncabar tanpa mereka disisi. hargai mereka slagi dorg mash bnafas :')


hope one day aku dpt jd ank yg bguna pd parents aku, bkn aku je kau kau kau dan kau pun sama! aku jugak akn cuba utk blajar mnghargai dan bsyukur stiap bnda yg ada dpn mata aku dan jgk dlm khdupan aku. walau pun sakit dan perit yg aku rasa, aku cuba maju ke hadapan tanpa melihat kebelakang lagi tuhan sdg mnguji keimanan kita, dia sdg mnguji ksbaran kita, bdepan lah dgn tenang dn pnuh kesabaran, aku peracaya pada HIKMAH dan aku percaya akn QADA' DAN QADAR. semuanya sudah tertulis. tugas kita hanya mnjalaninya. sama ada bjaya atau tidak, tpulang pada diri masing masing.
Written by Fieyveestory

No comments:

Post a Comment